~Kursus Pengukuhan Berkumpulan~

Nukilan ~ CariNur on Friday 8 July 2011

Fuhhh...Fuhh...hmm...buang-buang sket sawang2 yg ada kat blog ni..hr tu jengah sekejap,tp x sempat nak cuci2.ok...seperti yang aku janjikan,kali ni aku nak post ttg kursus pengukuhan kumpuklan yang aku pegi pada 26-28 jun 2011 di Chini Laketown Resort,Pahang.


Ikut hati mmg x nak pegi.x spi hati nak tgl anak aku tu.tp,bl aku call HQ urusetia kata klu aku x pegi skang pun,next time ttp kena pegi juga.n dia ckp lg better pegi skang.sbb ni percubaan.1st time buat setelah 3 tahun rest.so...lps dapat keizinan suami tercinta...aku pun setuju..so...pada pagi ahad (26hb jun 2011) suami aku pun hantar la aku.bas bertolak jam 8.30(dlm jadual kul 8am.).urusetia kata perjalanan akan memakan masa 4 jam.tp bas yg bawa kami tu amek masa 5 jam lebih tuk spi sana.ntah la sbb apa.bila dah spi tu,mcm biasa la kena daftar lu.dpt bilik...aku dapat dorm.kami bertujuh dlm satu bilik.masuk je bilik tu tingat aku time kat asrama dl.hehehe...
 bilik aku yg hujung sekali


tp,x sempat nak rehat pun aktiviti dah bermula.ptg tu kami ada ice breaking(pembahagian kumpulan,kenal2 kawan).lps tu...trs plak tuk aktiviti sukan.xde la sukan yg lasak.ni aktiviti berkumpulan la.semuanya ada tujuh game.dan setiap game tu menguji cara komunikasi,penyampaian dan mcm2 la. yg paling kelakar bg aku game "Telefon Yang Karat"
utk game ni Fasi akan bagi satu ayat.sorg dari ahli akan bc,ingat dan akan bisik pd member yg lain.n member tu akan pas lg pd member yg depan.n last person akan pegi pada fasi n cakap blk ayat tersebut.ayat yg kami dapat adalah "KAKAKKU,KEMANAKAH PERGINYA KETIP KUKU KAKI KU?"...ayat tu la yg disampaikan kepada sorang demi sorang.n...korang nak tau x apa yg fasi tu dpt blk dr org terakhir???ahahhaha...ayat yg panjang tu akhirnya hanya jadi..."KAKA KO ONG KO ONG..." ...hahahah...mcm nak terburai perut aku bl dgr blk ayat tu.mmg telefon tu btl2 karat la.
"telefon yang karat"


"bom" - ahli yg di tutup mata perlu mendengar arhan dr ketua yg hanya menggunakan bahasa  isyarat  dlm arahan-
pada hari kedua plak...kami ada tracking.malam sebelum tu mmg ketua fasi dh bgtau yg esoknya kami akan g tracking n seberang tasik chini.dia cuma pesan kemas brg n bw keluar.sbb pihak resort x jamin keselamatan brg2.tu je.tp rupanya...dorg ada plan yg kami x tau.(opkos la kami xtau kan...)aktiviti ni kan telah membautkan aku meredah hutan sejauh 2 km dgn jayanya.tu tolak yg redah tasik hya dgn bergantung pd tali.ms tu aku cuma terfikir pacat,ular n lintah...eiii...geli...1st part redah hutan tu ok lg.xde apa2 yg aku jumpa.then saat tuk redah tasik.huhuhuuu...nasib pki jaket keselamatan.part 2 redah hutan ni aku takut sket.hutan tu dah seberang tasik dh.lebih tepat kami dah ke pulau seberang.akhirnya...apa yg aku takut2 tu muncul.gila la pacat2 kat situ.laju btl melangkah nak memanjat kat kakai2 kami.ada yg menjerit bl tetiba tgk pacat kat tgn dah.actually...aku la org pertama yg nampak pacat tu.bkn naik kat aku.tp kat kawan aku.lps tu mula la sume org asyik terintai2.hahahah.stop psl tu...
ni bila dah spi ke pulau...






akhirnya br la kami tau yg kami akan bermalam di pulau tu.aduhaii...dah la hp x bw.bj tak de.dan kami gak di beri barang2 yg ada tuk masak.sume tu kami kena pandai2 jimat nak mkn tgh hari,mlm n pg esoknya.tp mmg x de rehat2.lps siap mkn kami terus ke aktiviti seterusnya.antara aktiviti2 yg kami kena buat bina rakit dr buluh,persembahan ala org asli,kayak n..apa lagi eik...tuk wat rakit tu kami satu kumpulan kena seberang tasik ke pulau yg lagi satu n amek buluh.
dah dpt buluh n nak bw ke pulau sebelah
bayangkan...kami perlu buat rakit tu hanya menggunakan 6 batang buluh.pepandai kami la camner.tp,akhirnya kump kami berjaya juga.n kump kami la satu2 nya kump yg berjaya berada di atas rakit dlm ms yg plg lama.hehehe...bangga sekejap.pada akhir aktiviti ni baru aku tau...rupanya dorg sengaja wat aktiviti mcm tu.utk bg pengalaman mcm mn klu satu hr nti kami tersesat dlm utan.at least tau la apa nak di buat n x panik kan.hmmm....
erm...aku rs ni je dlu kot corat coret aku kali ni.aku ni tgh demam selsema ni...sepanjang menaip ni pun asyik bersin n dok sok sek sok sek je.x tahan dah ni.aku nak rest pale otak jap...adioss...
makan time...

nak makan pun nak berbincang dulu..hehehhe


ni masa persembahan kumpulan2

ni mata wang chini...tiap kump kena kumpul sebanyak yg mungkin utk kegunaan ms d pulau
ni ms awal spi.msg2 sibuk ushar kot2 pacat ikut.
seberang tasik tuk amek buluh...awat aku terlepas dr kump aku  tu...
ni lah peserta n fasi2 ygmendera kami sepanjang kursus.(hehehh)

 

Followers

About Me

My photo
I am a simple person,humble.sukar tuk meluahkan apa yg terpendam di hati.so,aku wat blog ni untuk aku meluahkan or bercerita. Aku Seorang Blogger Newbie